Amit a Tarot kártyákról tudunk, annak fényében
valószínűnek látszik, hogy azokat úgy tervezték, hogy egy beavatási
rendszer fokozatait vagy állomásait reprezentálják. A Tarot képvilága
bizonyos szempontból emlékeztet az alkímiáéra, mely - mint ahogy C.G.
Jung mutatta - a szellemi megvilágosodáshoz vezető gyakorlatok egy
rendszerét képezte képek mély értelmű tanulmányozásával.
A nyugati alkímia valószínűleg Egyiptomból
származik, Alexandria hellenisztikus civilizációjából, mely a
gnoszticizmus egyik korai erődítménye volt. Amennyiben ez így van,
akkor az alkimista írások és a Tarot kártyák is jó példái annak a
titkos szimbolikus nyelvnek, melyet minden idől beavatottjai
szerkesztettek tanítványaik oktatására, illetve a profán "érdeklődők"
összezavarására.
Ezeket az ősi tanokat részletesen vizsgálták
a modern időkben, Jung felfedezésének eredményeképp, mely szerint az
alkimisták művei a pszichikai integráció elérésének kifinomult
rendszerét rejtették, mely meglepően hasonlított saját rendszeréhez, az
"individuális folyamat" állomásaihoz. Jung úgy definiálta az
individuációt, mint az egyén és a közösség öntudatának kiterjesztését; a
pszichikai fejlődés egy rendezett folyamatát, mely az élet növekvő
teljességéhez és "kikerekedéséhez" vezet. úgy gondolta, hogy az érésre
irányuló belső ösztönzésnek két formája lehet. A természetes növekedési
folyamat minden élőlényben benne van tudatos irányítás és ellenőrzés
nélkül. Lehetséges azonban a belső fejlődés tudatosan irányított
programja is, melyet pontosan meghatározott elvek és gyakorlatok
támogatnak. A második típusú individuációs folyamast abban különbözik a
elsőtől, hogy az éber tudat szemléli azt, ami éppen történik, valamint
törekszik csatornákba irányítani az életerőt, így téve folyamatossá
saját szellemi fejlődését. Az irányított individuáció kihívást jelent,
ehhez bátraknak és határozottaknak kell lennünk. Ez a hősies kaland a
mítosz és a legenda leple alatt minden kultúrában megjelenik a hős ős
örök kereséseként, Kísérteket kell folyamatosan legyőznie, gyötrelmes
döntéseket kell meghoznia úgy, hogy az ébersége mindíg jelen legyen.
A Tarot egésze biztosan ezen út veszélyeivel
és jutalmaival foglalkozik. A Nagy Arkánum minden egyes képe egy nehéz
állomás ezen az életúton. Csak az egyes kártyákkal szimbolizált
rejtvények megoldása által nyítható meg az előrevivő út, illetve
folytatódhat a személyiség fejlődése. Jung szerint az individuációs
folyamat magában foglalja az élet egészét, de természetszerűleg két
félre oszlik. Az első fél az individuum önmagán kívüli világhoz való
kapcsolatával foglalkozik; ez a tudatosság fejlődéséhez és az ego
megmegszilásdulásához vezet. A második fél megfordítja ezt a folyamatot
és az egót konfrontálja saját pszichéjének mélységeivel, hogy
összeköttetést teremtsen a belső énnel, a tudatosság valódi
központjával. A két fázis szemben áll egymással, mégis egymást
kiegészítik. Az élet első fele szoláris természetű: kifelé forduló,
aktív, pozitív, terjeszkedő lehet. Második fele lunáris jellegű: befelé
forduló, meditatív, és a fizikai világgal kapcsolatban passzív. Ha
ezek tudatában a Tarot Nagy Arkánumának huszonkét képét, azt találjuk,
hogy azok természetesen válnak két csoportra úgy, hogy a középpontban
jelentőségteljesen a Szerencsekerék áll.
Az élet másik fele közötti fordulópont
kritikus fontosságú. A fizikai létezés legmagasabb pontján az ember
hirtelen szembetalálja magát a halál elkerülhetetlenségével. Ahogy Jung
maga mondotta: "Ahogy az óra delet üt, az alászállás megkezdődik. és
az alászállás mindazon ideák és értékek megváltozását jelenti, melyeket
reggel még pátyolgattunk."
Az életkör első felével foglalkozó kártyák a
számnélküli Bolond kártyával kezdődnek és a Szerencsekerékkel
végződnek. A Bolond olyan, mint a világba lépő, újonnan született
gyermek, tiszta, ártatlan és nem tud magáról mint különálló lényről;
még be van burkolva a tudatalatti tekervényeibe.
Az utána következő kártya, a Mágus
szimbolizálja az öntudat hajnalát és az individuális ego megjelenését.
Férfit ábrázol, amint az a tudatosság mágikus fegyvereit forgatja,
melyekkel a világot fogja legyőzni.
A következő négy kártya, a Papnő, a
Császárnő, a Császár és a Főpap arra a négy erőre utal, melyeknek a
gyermek ki van téve: férfi és női, anyagi és szellemi. Mondhatni azt
is, hogy ezek a kártyák azokra a csatornákra vonatkoznak, melyeken
keresztül az individuum a környezetéhez viszonyul. Ez a négy Jungi
funkció: Intuíció, érzés, érzékelés, Gondolkodás.
A VI. kártya, a Szeretők jelzi az első döntő
választást az életben, amikor az ifjú hátat fordít a családnak a társ
kedvéért. Ezzel a kártyával az individuum felelőssé válik tetteiért és
így sorsáért.
A következőkben látható Diadalszekér
kártyája jelzi a közösség törvényeihez való alkalmazkodás
szükségességét, valamint egy biztos "hordozó" vagy személyiség
megalkotását, amellyel a világon keresztül haladni lehet.
Az Igazság egybeesik a fizikai érettséggel
és jelzi, hogy ezidáig az individuum fejlődése egyoldalú volt, a
tudatos oldal feljődött a tudatalatti kárára. Eljött az idő, amikor az
egyensúlyt helyre kell állítani, amennyiben el akarjuk kerülni a
szellemi stagnálást. Az Igazság a lelkiismeret hangja.
A Remete az önvizsgálat folyamatáról szól,
amely akkor fog következni, ha a lelkiismeret késztetlseit figyelembe
vesszük. A Diadalszekér által beutazott széles út a végéhez ért, és egy
új, szűkebb ösvényt kell most megtalálnunk. Ekkor érkezünk a
Szerencsekerékhez, az élet középpontjához, ahhoz a helyzethez, amikor
elhagyjuk a csúcsot, és megkezdődik az alászállás.
Mivel a Remete felismerte, hogy az ő
látszólag látszólag mérhetetlen mennyiségű nehézségei közösek bármely
emberével, és a belátás, hogy az ő szenvedései nem személyes
különlegességek, önmagában megadja neki a távolságtartást, mely ahhoz
szükséges, hogy a benső félelmeit legyőzze, ahogy a most következő az
Erő kártyáján a nő legyőzi az oroszlánt. Csak a félelem nélküli
szembesüléssel lehet a tudatalatti őseredatű erőit lefegyverezni.
Az Akasztott ember azoknak az értékeknek és
céloknak a megfordítását szombolizálja, melyek az élet második felében
kell hogy megjelenjenek. Ahhoz bátorság kell, hogy elforduljunk a
múlttól egy bizonytalan jövő érdekében. De az áldozatot meg kell hozni,
hogy a szellemi folyamat folytatódhasson.
A következő kártya, a Halál, (néha a
Transzformáció nevet viseli) a tudatosság egyfajta átalakítására mutat
rá, melynek most kell megtörténnie. Az egót meg kell haladni; a régi
énnek meg kell halnia annak éredekében, hogy a bezárt energia
felszabadulhasson és a magasabb én irányába vezessen.
A Kiegyenlítés azt mutatja, hogy az egó az
egó követeléseinek feláldozása az életerőkkel való kapcsolat
megújulását eredményezte. A keresés legnagyobb kihívása, az alvilágba
való alászállás az elveszített felkutatásáért sikerrel végződött; a
tudatosság egységben van a tudatalattival, és a kibillentség, melyet
korábban az Igazság mutatott, helyreállt.l
Az ördög jelzi, még nem vagyunk túl az
utazás veszélyein. A tudattalan eről felszabadultak és a keresőnek alá
kell az ösztön nem tudatosyított erejéhez, vagy másképpen kell
befogadni és transzformálni azokat egy magasabb és pozitív formába. Az
ördög, a sátán, a demiurgosz maga Lucifer, a fényhozó angyal.
A következő kártya, a Torony festőien
ábrázolja Lucifer ajándékát. Fénye a megvilágosodás tüze, mely
villámcsapásként súlyt le, útjában lerombolva mindent, mely nem az ő
természete szerint való. Ez annak az erőnek az átadása, mely akkor
érezhető, amikor eltűnnek a pszichológiai blokkok az alacsonyabb és
magasabb én-ek között, és Isten fénye ragyogja be a személyiséget.
A Csillag a magasabb tudatosság szimbóluma,
az Esti Csillag, mely az isteni villámlás vakító ragyogását követő
sötétben vezet minket.
A Hold szimbolizálja a végső nagy próbát, a
lélek sötét éjszakáját, amelyen a belső fény visszavonása után
keresztül kell menni, s ahol minden illúzióként látható. Ez a hit
próbája.
A Nap képviseli az ellentétek
újraegyesítését, a halandó és hallhatatlan én-ek egybekerülését. Ez a
kártya analógiát mutat a királyi testvérpár alkímiai házasságával. Az
éjszaka elmúlt és az új nap közeleg.
Az ítélet az integrált én újjászületését mutatja, ezért a képen a végítélet napján a halálból feltámadó alakok láthatók.
A
Világ egy mandala, az androgün alak egy körkörös koszorún belül
táncol, mint a szellemi teljesség szimbóluma, mely szimmetriájában
jejezi ki a tökéletes rendet és az érett szellem beteljesülését. úgy is
tekinthető, mint az anyaméhben lévő gyermek megjelenítése. Ebben az
esetben természetszerűleg vezet a sorozat elején álló Bolond kártyához:
az újszülött gyermek megkezdi vándorlását a világban. Ez összhangban
áll a reinkarnáció, illetve az egymást követő és egyre magasabb
elérésekhez vezető életek gnosztikus tanaival. Amennyiben a Tarot Nagy
Arkánuma az élet ösvényének huszonkét fontos állomását illusztrálja,
akkor minden egyes kártya több szinten értelmezhető. Ez a világban
működő fontos elemekre és erőkre mutat rá és jelentős folyamatokat
leplezhet le a misztikud tudatosság kiterjesztésében. Ez a még nem
kibomlott személyiség-aspektusok megjelenését is jelezheti, ha pedig
fejjel lefelé érkezik, akkor a testi és lelki veszélyekre
figyelmeztethet, melyekkel esetleg szembetalálkozhatunk.
A Tarot a szimbólumok, a tudattalan
nyelvén beszél és amikor helyesen közelítünk felé, kapukat nyithat meg a
lélek rejtett birodalmaiba. A kártyál misztikus szépsége olyan hatást
kelt, ami felébreszti az ember intuitív képességeit és olyan
megértéshez juttat, mely kívül esik az intellektus hatáskörén. Amint a
tudat kiaknázza a Tarot képeket, olyan jelentéseket és jelentőségeket
fedez fel, melyeket nem lehet teljes egészében áthozni vagy
meghatározni az ok-okozat szintjén.
A Tarot összekapcsolja az ember
világát a szellem világával, összekötve a valóság minden szintjét,
megnyitva olyan kapukat, melyek azidáig zárva voltak. E kártyák
maradandó értékének nagy része abban rejlk, hogy képviláguk nem zárható
be semmiféle kemény vagy merev dogmába, sohasem foghatók fel teljes
egészükben és így új és eredeti bepillantást kínálnak mindenkinek, aki
tanulmányozza őket.
A kártyák az élet erőinek a hordozói, a
tudatalatti archetipikus tartalmai. Titokzatos felépítésükönvasló
összpontosított meditáció a lélek kreatív erőinek felébredését
eredményezheti, belső világosságot, mely nem csak túlterjed a tudatos
elme határain, hanem a tudatalatti rejtett képességeinek aktivizálását
is szolgálja.
A fekvő nyolcas forma, a végtelen
szimbóluma gyakran megjelenik korai Tarot kártyákon. Ez látható a Mágus
által viselt kalapon, illetve az Erő kártyéjénak női alakján, valamint
jónéhány udvari figura fejdíszén a Kis Arkánumban.
Amint azt kifejtettük, a Tarot kártya
vonatkozásaiban és megfeleléseiben egyaránt komplex és szubtilis, így
az itt megadott magyarázatok épp csak néhányak a lehetségesek közül,
melyek a kártyákban rejlenek.
A Nagy Arkánumok jelentése
0. A BOLOND
(The Fool) |
0. (XXII.) A BOLOND - Nyitottság
A Bolond a bennünk élő
gyermeket személyesíti meg. Spontán újrakezdést és előítélet - mentes
nyitottságot jelképez. A játékos, életvidám gondtalanság kifejezése azt
mutatja, hogy csodálkozva, határozott elvárások és gyakran előzetes
ismeretek nélkül lépünk életünk egy új területére. Gyermekes kedélyre
és ennélfogva könnyelműségre, balga naivitásra, játékosságra is
utalhat, de ugyanakkor jelenthet ostobaságot is, vagy a bölcs és
alázatos belátás egyszerűségét, amihez csak hosszú és gyakran
fáradságos út végén érkezhetünk. A Bolond megtestesítheti a kópét,
pimasz frátert, de a király alteregójaként akár az egyetlen őszinte
udvari tanácsadót is. Minden esetben teljesen a jelenben él, a
nyitottság és a spontán becsületesség kifejezője, mindig kész az új
tapasztalatok szerzésére.
Analógiák:
Ji-King: 25. Wu Wang (Az Ártatlanság - A Váratlan) Mitológia: A Bolond (Parcifal) Kulcsszavak: nyitottság, bizalom, hűség önmagunkhoz, ugrásszerű fejlődés, teljesítőképesség, kockázatvállalás, szabadság, bátorság, függetlenség, kreativitás, nagy potenciál, szív hangjára kell hallgatni |
I. A MÁGUS
(The Magus) |
I. A MÁGUS - Mesteri Tudás
A Mágus eszességet,
ügyességet, öntudatot és aktív életformát jelképez. Olyan periódust
jelez, melyben nehéz problémákat is le tudunk küzdeni, fokozott
tudatossággal és éber életbölcsességgel sikerrel szállunk szembe a
kihívásokkal. Ez a kártya ugyan tudatunk erejét ábrázolja, de ezáltal
nem azt fejezi ki, hogy az érzelmek és más tudatalatti erők
elhanyagolhatóak lennének. Ellenkezőleg: a Mágus által jelképezett
rendkívüli befolyásoló erő és hatékonyság a tudatosság és tudatalatti
közötti mély harmónián alapul. Csak az ebből keletkező benső biztonság
képes hegyeket mozgatni. Az élethelyzetre vonatkozóan az első emberi
tett a semmiből születik, tapasztalatok és tanulás nélkül: ez az első
ösztönös alkotás. Célok és érdekek nélküli spontán teremtés, melyben az
ember kipróbálja az erejét és megtapasztalja képességeit.
Analógiák:
Ji-King: 1. Csien (A Teremtő) Mitológia: A Teremtő (Daidalosz) Kulcsszavak: Merkúr, kommunikáció, vidám, könnyed kapcsolat minden lehetséges kommunikációs formával, rugalmasság, éleselméjűség, zsenialitás |
II. A FŐPAPNŐ
(The Priestess) |
II. A FŐPAPNŐ - Intuíció
A Főpapnő tudattalan
erőinket, gyengédségünket, beleérző-képességünket és a gyakran
megmagyarázhatatlan, de mélyen gyökerező bizonyosságot jelöli. Ő a
kulcs a logikusan gondolkodó elmével nem megközelíthető titokzatos
igazsághoz. Tudja, hogy a kimondható igazság soha nem az örök igazság.
Világos oldala a türelem, megértés, elnézés, jóság és megbocsátási
készség kifejezője, segítőként, gyógyítóként vagy látnokként a
tudattalan erőit veti be mások érdekében. Árnyékos oldala viszont a
"sötét nővér", a boszorkány megtestesítője, aki szellemi ereje hatalmát
mások elcsábítására, megbénítására vagy ártalmára használja. A Tarot
értelmezései azonban csak barátságos, segítőkész oldalát hangsúlyozzák.
Analógiák:
Ji-King: 2. Kun (A Befogadó) Mitológia: Az Ég Királynője (Matriarchin, Creatrix, Initiatrix) (Eurynome, Maya, Nut) (Ízisz-Nephtys; Éva-Lilith; Inanna-Ereschkigal; Demeter-Persephone) Kulcsszavak: Hold, intuitív erőkhöz vezető út, gyógyítás, függetlenség, belső egyensúly, fokozott önbizalom |
III. A CSÁSZÁRNŐ
(The Empress) |
III. AZ URALKODÓNŐ (KIRÁLYNŐ) - Termékenység
Az Uralkodónő a
természet mindig új életet adó kimeríthetetlen erejét testesíti meg.
Az elevenséget, termékenységet, fejlődést és az új születését
szimbolizálja. Ő minden élet kiapadhatatlan forrása, jelzi
kreativitásunkat és fogékonyságunkat, képességünket új impulzusok
felvételére és újjáalakítására. A fizikai valóság szintjén növekedést
és termékenységet, lelki szinten művészi alkotóerőt, szellemi szinten
ötletgazdagságot és találékonyságot, tudati szinten pedig a megismerés
gyarapodását jelenti. Az új állandó születése mind életünk folyamatos
változását, mind azt jelképezi, hogy ezen szülések fájdalmát el kell
viselnünk.
Analógiák:
Ji-King: 48. Csing (A Kút) Mitológia: A Nagy Anyakirálynő (Innana, Istar, Anat, Astarte, Aphrodite, Demeter) (Földanya: Gaia, Rhea) Kulcsszavak: Vénusz, szépség, szerelem, anyaság, nőiség, bölcsesség, szellem és anyag kapcsolata, belső és külső gazdagság |
IV. A CSÁSZÁR
(The Emperor) |
IV. AZ URALKODÓ (KIRÁLY) - Struktúra
Az
Uralkodó a szerkezeti elemet, a stabilitást, a biztonság és
folytonosság utáni vágyat jelképezi. Azon törekvésünket szimbolizálja,
mellyel igyekszünk függetleníteni magunkat a természeti feltételektől,
azok minden kiszámíthatatlanságától. Még ha esetenként túl is lövünk a
célon, ez ne tartson vissza attól, hogy e gyakran gyanakvással szemlélt
kártya pozitív oldalait is kellőképpen értékeljük. Az Uralkodó a
rendre, józanságra, fegyelemre, felelősségre és a pragmatikus
eljárásmódok iránti érzékünkre is utal, ugyanakkor mindezek eltúlzására
is, mely merevség, élettelenség, uralomvágy és acélos hatalomgyakorlási
vágy formájában jelenik meg.
Analógiák:
Ji-King: 7. Si (A Hadsereg) Mitológia: A Pátriarka (Ábrahám, Izsák, Jákob) Kulcsszavak: Kos, úttörő, felfedező, vezető, kezdeményező, kreatív bölcsesség, kiemelkedő vezetői tulajdonságok, cselekvésre való ösztönzés, vakmerőség, új kezdet, apaság, tekintély, tetterő, kalandvágy |
V. A FŐPAP
(The Hierophant) |
V. A FŐPAP - Bizalom
A Főpap a hit világát, a
vallásos bizonyosságból eredő mély bizalmat testesíti meg. Ez az
értelmezés sok szempontból kedvező, mert az általa kifejezett bizalom
ereje vonatkozik saját önbizalmunkra, életünk mélyebb értelmébe vetett
hitünkre, és az ebből fakadó, a jövőbe vetett hitünkre is. A kártya
ezen kívül az etika és az erény útmutatója, valamint morális
értékrendünkből eredő személyes szándékainkat is jelképezi. A főpap a
tarot morális tanításai közé tartozik. Bár nem a főpapnő után
következik, mégis hasonló gondolatkört képvisel. A főpapnő a földi
élettől eltávolodó lelki tartalmak közvetítője, a főpap is egy
spirituális, elvont keresést jelképez, az élet nagy kérdéseire keresi a
választ.
Analógiák:
Ji-King: 45. Cuj (Az Összegyűlés) Mitológia: A Bölcs (Cherion) Kulcsszavak: Bika, spirituális vezető, tanár, tanácsadó, beavatott, belső vezető, legmagasabb átalakulás, szellemi atya |
VI. A SZERETŐK
(The Lovers) |
VI. A SZERETŐK - A Szív választása
Két témát köt össze ez a
kártya. Jelentős szerelmi tapasztalatokra utal, de arra is ráébreszt,
hogy ez döntést igényel: le kell mondani életünk eddigi kereteiről
(szülői házról, agglegényéletről, flörtölésről), és egyértelműen el
kell kötelezni magunkat szerelmünk mellett. Csak ez a lépés vezet el
ahhoz a lehengerlő tapasztalathoz, amit a Szeretők kártyája mutat.
Ezért nevezték ezt a kártyát régebben A Döntés kártyájának.
Szükségszerű döntéseket is jelképezhet, melyeknek semmi közük sincs,
vagy csak alig van közük a szerelemhez. Ebben az esetben azt jelenti,
hogy teljes szívvel kell döntenünk, neheztelés és kiskapuk nyitva
hagyása nélkül. A feltett kérdés hátterétől függ, hogy a két témakör
közül melyikre utal a kártya. Minden esetben a nagy, fenntartás nélküli
igent jelképezi.
Analógiák:
Ji-King: 8. Pi (Az Összetartás) Mitológia: A Szerelemisten (Aphrodite, Innana, Vénusz) (Erosz, Ámor, Cupidus, Paris) Kulcsszavak: Ikrek, szeretet, vonzódás, közeledés, összefüggés, kapcsolat, ellentétek feloldódása a szerelemben, emberi kapcsolatok révén tudatossá válás |
VII. A DIADALSZEKÉR
(The Chariot) |
VII. A DIADALSZEKÉR - Kos - Törekvés
A Diadalszekér nagy ugrást
jelent előre. Azt mutatja, hogy megválunk megszokott környezetünktől és
saját utunkat járjuk. Ehhez a szabadság utáni vágy, az elveszett
paradicsom keresése vagy egyszerűen érvényesülési törekvésünk
szolgáltatja a hajtóerőt. A Diadalszekér az egyetlen Tarot kártya, mely
bizakodónak és örömtelinek ábrázolja ezt az útra kelést. Minden más
esetben nehéz szívvel és félelemmel búcsúzunk. Itt azonban hetyke,
csüggedést nem ismerő előretörésről, vállalkozó kedvről és
kockázatvállalásról van szó. A kártya nagy ügyességet mutat a kocsi
irányításában, azonban tükrözi tapasztalatlanságunkat is az ismeretlen
világban. Ezért figyelmeztetésként is kell értelmeznünk, hogy ne
értékeljük túl saját erőinket, ne legyünk eufórikusak. Lássuk be még
időben, hogy nagyon sok a tanulnivalónk.
Analógiák:
Ji-King: 4. Meng (Ifjúkori botorságok) Mitológia: A Naphős (Phaeton, Ikarus, Bellerophon) Kulcsszavak: Rák, új kezdet, jó irányú változás, önvizsgálat, meditáció, spirituális út |
VIII. AZ IGAZSÁG
(The Justice) |
VIII. AZ IGAZSÁG(OSSÁG) - EGYENSÚLYOZÁS, KIEGYENLITŐDÉS (Crowley) - Jupiter - Mars ; Vénusz - Mérleg - Ítélet
Az Igazságosság kártyája
több témakört ölel fel. A világos, objektív felismerést, a tudatos és
eltökélt ítéletet, megvesztegethetetlenséget, kiegyensúlyozottságot és
becsületességet szimbolizálja, azt jelzi, hogy érvényesíthetjük
jogainkat. A hétköznapi élet szintjén azt mondja, hogy környezetünket
lényünk visszhangjaként éljük meg, minden jóban-rosszban cselekedeteink
következményeivel konfrontálódunk. Ha őszinték és becsületesek
vagyunk, tevékenységünket elismerik és megfelelően honorálják; ha
viszont kétes eszközökkel fondorlattal akarunk előnyre szert tenni,
kudarcot vallunk. Ezzel nagy felelősségtudatot is kifejez a kártya. Azt
mutatja, hogy semmit sem kapunk ajándékba, de nem is tagadnak meg
semmit tőlünk, hogy mindenért, amit kapunk vagy átélünk csak és
kizárólag magunk viseljük a felelősséget.
Analógiák:
Ji-King: 21. Si Ho (A Keresztülharapás) Mitológia: A Hórék (Diké, Eunominia) Kulcsszavak: Mérleg jegy, mérleg, összpontosítás, egyensúly, ellentétek egyensúlyozása, igazság |
IX. A REMETE
(The Hermit) |
IX. A REMETE - Hűség Önmagunkhoz
A Remete a visszahúzódás és a
magunkba fordulás kártyája. Introvertált életszakaszt ábrázol, mely
során elhatároljuk magunkat idegen befolyásoktól, hogy a buzgó
tevékenységtől és az emberektől távol találjunk rá újra a nyugalmunkra,
és mindenekelőtt önmagunkra. Így a Remete jelentős tapasztalatokra utal,
melyekben felismerhetjük, kik vagyunk, mit akarunk és miként érhetjük
azt el. Két értékes szélsőséget egyesít magában a lap: az élmény
mélységét és a felismerés magasrendűségét. Sokan alaptalanul félnek
ettől a kártyától. Kizárólag akkor jelenik meg a magányosságtól és
elhagyatottságtól való félelem, ha félreértik ezek jellemzőit. Aki
önként követi a Remete hívását, az világossággal, erővel és azzal a
boldog megtapasztalásával gazdagodik, hogy egyedül lehet önmagával.
Analógiák:
Ji-King: 52. Ken (A Nyugvás, A Hegy) Mitológia: A Remetebölcs ( Nestor) Kulcsszavak: Szűz, saját belső világosságunk megtalálása, befelé haladás, termékenység, tökéletesség, befejezés, szüret, nyugalomban lenni saját belső központunkban, bölcs vezető |
X. A SZERENCSE
(The Fortune) |
X. A SZERENCSEKERÉK - Életfeladat
Aszerint, hogy miként nézünk
szembe sorsunkkal, a kártya vagy tehetetlenségünkre és
gyámoltalanságunkra, vagy arra az élettapasztalatra utal, mely
fejlődésünket és érésünket segíti. A történések szintjén gyakran olyan
helyzeteket mutat a sors Kereke, melyek folyamatát egyelőre nem vagyunk
képesek befolyásolni. A Kerék leszálló oldala azt jelenti, hogy
terveink egyszerűen nem sikerülnek, Az időjárás, a közúti forgalom, a
repülőtéri sztrájk, a tárgyak bosszúja vagy más "magasabb rendű erő"
megsemmisíti terveinket. Az Idő Kereke ekkor azt mutatja, hogy (még)
nincs itt az ideje szándékunk megvalósításának.
A többi helyen lévő kártya
ebben az esetben értékes útmutatásokkal szolgál arra, hogyan jutunk el a
Kerék másik, felszálló oldalára. Ez szerencsés, kellemes, sőt meglepő
változásokat jelent.
Analógiák:
Ji-King: 50. Ting (Az Üst) Mitológia: A Sors istene (Tyche, Fortuna) Kulcsszavak: Jupiter ; új kezdet, terjeszkedés, kreativitás, nagy áttörés ; önmegvalósítás ; váratlan szerencse, gyarapodás |
XI. AZ ERŐ
(The Strength) |
XI. AZ ERŐ - VÁGY (Crowley) - Életkedv
Az Erő kártyája bizonyos
értelemben rokonságot mutat a Mágussal. Mint ott, itt is titkos, mély,
belső harmónia a különleges erő alapja. Amíg a Mágus befolyásoló
hatalma a tudatos és tudatalatti erők harmóniáján alapul, addig ezen
kártya életereje, bátorsága és szenvedélyessége a civilizált embernek
saját állati természetével való kibékülését fejezi ki. Ez a kártya
egyértelművé teszi, hogy ösztönlény valónkat nem rejthetjük sápadt
erények mögé, hanem nyíltan szembe kell néznünk a bennünk élő, néha
félelmetes archaikus erőkkel, azokat szeretettel elfogadva, gyöngéd
erőszak útján kell lassanként megszelídíteni. Ily módon nemcsak ezek az
őserők állnak rendelkezésünkre, hanem mindazon erőtartalékaink, melyeket
eddig ösztöneink elnyomására fordítottunk.
Analógiák:
Ji-King: 26. Ta Csu (A Nagy Megszelídítő Ereje) Mitológia: Az Oroszlánnő (Hebe, Heba, Istara, Urduk, Kyrene) Kulcsszavak: Oroszlán jegy ; szenvedély, többdimenziós kreativitás, tehetségek, erő, állati energiák beolvasztása ; régi félelmek és beidegződések legyőzése |
XII. AZ AKASZTOTT EMBER
(The Hanged Man) |
XII. AZ AKASZTOTT - Nyugvópont
Az Akasztott Ember felületes
jelentése, hogy megakadtunk, kutyaszorítóban vagyunk. Mélyrehatóbban
vizsgálva azonban, szükségszerűséget mutat e kényszeredett nyugalmi
állapot külső mozdulatlansága. Lehetőség arra is, hogy mélyreható
elemzéssel megváltoztassuk világnézetünket és egész életünket. Ezt a
passzvitásra ítélő életszakaszt a betegség képe jellemezheti, ezt
valóban gyakran jelzi a kártya.
A 12. kártya egyéb
elnevezései: a fejére állított világ, a keresztre feszített, az
áldozat, a próba. A kártyán látható férfialak fejjel lefelé, lábánál
fogva csüng két fa között. Ez a kényelmetlen testhelyzet azonban
könnyedséget áraszt: a férfi egyik lábát játékosan keresztbe veti,
kezében furulyát tart. Ez az állapot inkább örömet, mintsem fájdalmat
okoz.
Az Akasztott Ember által
kifejezett élményről C.G. Jung ezeket írja: "a fennakadás...
akár pozitív értelmű "felakasztás" is lehet, mely ugyan egyrészt
látszólag leküzdhetetlen nehézséget jelent, másrészt a maximális
erőfeszítést követelő egyedi, s ezért teljes embert kívánó helyzetet
ábrázolja."
Analógiák:
Ji-King: 12. Pi (A Pangás) Mitológia: A Megbilincselt Hős (Prometheus, Odin, Attis, Semchasai, Jónás) Kulcsszavak: megdermedés, egy megrekedt helyzet vagy kapcsolat vége, elengedés, feladás, odaadás, megtanulni új nézőpontból látni, régi magatartásminták áttörésének szükségessége |
XIII. A HALÁL
(The Death) |
XIII. A HALÁL - A Természetes Vég
A Halál a búcsút jelenti, a
nagy elengedést, a véget. Ezzel egyben az új, az eljövendő útját
készíti elő; a kártya maga azonban elsősorban a véget tárja elénk. Ezen
belül jelentheti a rég áhított, felszabadító befejezést, de
természetesen legfájdalmasabb tapasztalatainkra is utalhat. A Kardok
Tízessel ellentétben, mely az önkéntes és ezzel idő előtti véget
jelképezi, ez a kártya mindig a természetes véget jelöli, és azt, hogy
eljött az ideje valamit útjára engedni. A Halál indokolatlanul tartozik
a rettegett kártyák közé. Akik rózsaszín szemüveget hordanak, a
kártyát csak mint az új hírnökét értelmezik, meg akarnak fosztani
bennünket a búcsúzás mély átélésétől és az ehhez kapcsolódó, életigenlő
tapasztalatoktól.
"Szétválasztottuk az életet és a
halált, a kettő közötti idő a félelem", mondja Krishnamurti, és
hozzáteszi: "Nem élhetünk anélkül, hogy meghalnánk."
Analógiák:
Ji-King: 59. Huan (A Feloldás) Mitológia: Az Éjszaka fiai (Nyx fiai; Thanatos és Hypnos) Kulcsszavak: Skorpió, halál és újjászületés, átalakulás, skorpió-kígyó-sas, régi csábítások alóli felszabadulás, külső változások, elmúlás, megújulás |
XIV. AZ EGYENSÚLY
(The Temperance) |
XIV. A KIEGYENLÍTŐDÉS (EGYENSÚLY) - MŰVÉSZET (Crowley) - A Megfelelő Arányok
A Tarot csomagban az utána
következő Ördög (XV) kártyának, a mértéktelenség megtestesítőjének
egészséges ellentéte. Harmónia, kiegyensúlyozottság, higgadtság és
lelki béke jellemzi a Mértékletességet. Ezzel az egészség és lelki
egyensúly boldogító élményét jelenti, vagyis, hogy jól bánunk
önmagunkkal, szeretjük önmagunkat és ebből adódóan harmonikus
összhangban élünk környezetünkkel is. Kérdésünk hátterének megfelelően
jelenthet gyógyulást, felépülést is. Ez a kártya az egyensúlyi állapot
kifejezése, aminek létrejötte az ember kiegyensúlyozó, mértéktartó
képességét feltételezi. Az ember ebben az élethelyzetben igyekszik
vágyai és lehetőségei között reális középutat találni.
Analógiák:
Ji-King: 15. Csien (A Szerénység) Mitológia: Az Isteni Rend (Nemezis) Kulcsszavak: Nyilas, ellentétek kibékülése, egyensúly, belső változás, átalakulás, alkímia, kreatív erő, minőségi változás |
XV. AZ ÖRDÖG
(The Devil) |
XV. AZ ÖRDÖG - Mértéktelenség
Az összes Tarot kártya közül
természetének megfelelően az Ördög a legnehezebben megfogható, mert
mindenki számára más arcát mutatja. Az általa jelzett élményekben a
közös vonás a függőség, az akaratnélküliség, a jószándékok kudarca,
valamint a meggyőződésünkkel szöges ellentétben álló cselekedetek.
Az Ördög sok Tarot kártya sötét
oldalának felel meg: a Mágussal (I) szemben ő a Fekete Mágus. Része a
Főpapnő (II) sötét oldalának, ő a Főpap (V) álszent, az anyagi világnak
hódoló ellenpárja, a Szeretők (VI) hatalmi harccá vagy lélektelen
kéjsóvársággá torzult oldala, az Igazságosság (XI) megvesztegethető
vagy önbíráskodó árnyéka. Ő testesíti meg az Erő (VIII) zabolázatlan
mohóságát, ő a Mértékletesség (XIV) ellentéte, a mértéktelenség, ő
uralja a Hold (XVIII) túlsó területeit. Mint kísértő, természetesen
legtöbbször vonzó formában jelenik meg. A kártya azt mutatja, hogy a
tűzzel játszunk, és pokolian (!) oda kell figyelnünk, nehogy megégessük
magunkat. Mélyebb értelmezési szinten azt jelenti, hogy a feltett kérdés
vonatkozásában saját árnyékos oldalunkkal kell szembenéznünk.
Analógiák:
Ji-King: 36. Ming Ji (A Fény Elsötétedése) Mitológia: A Kísértő (Shemachasai, Azazel, Helel, Samael, Lucifer, Satan) Kulcsszavak: Bak, alkotó energia, nemzőerő, humor, érzékiség, szexualitás, kreatív energia, individualitás |
XVI. A TORONY
(The Tower) |
XVI. A TORONY - Összeomlás
A Torony azt mutatja, hogy a
vélt biztonságból magunk köré emelt falak hirtelen inogni kezdenek.
Általában olyan struktúrákról és dimenziókról van szó, melyek túl
szűkké váltak számunkra. Ez érintheti meggyőződéseinket és
alapelveinket éppúgy, mint szakmai és pénzügyi biztonságra vonatkozó
elképzeléseinket, nem utolsó sorban baráti és egyéb személyes
kapcsolatainkat. A torony mindenesetre olyan koncepciót jelképez, mely
régebben jótékony biztonságot, talán még védettséget is adott számunkra,
de melyből mostanra kinőttünk. Általában meglepő tapasztalatok, néha
sziporkázó ötletek, melyek romba döntik a régi koncepciót. Mivel itt
elsősorban biztonságunk vélt bázisáról van szó, ezeket a hirtelen
változásokat gyakran katasztrófaként éljük meg. Csak az első sokk
elmúltával érezzük megkönnyebbülten, hogy régi tehertől szabadultunk
meg. Ezt az áttörést akár saját felismerésünk, akár külső esemény is
kiválthatja.
A Ji Csing erről a következőket mondja: "A villámlással és dörgéssel érkező vihar legyőzi a természet romboló feszültségeit."
Analógiák:
Ji-King: 51. Csen (A Gerjesztő - A Mennydörgés, A Megrázkódtatás) Mitológia: Az Önpusztítás (Menetekkel, Kronosz, Jerikó, Bábel, Szodoma és Gomora) Kulcsszavak: Mars, mélyreható átalakulás, gyógyulás, a régi elpusztul, hogy helyet adjon az újnak, lelki megújulás, önismeret |
XVII. A CSILLAG
(The Star) |
XVII. A CSILLAG - Hit
A Csillag a remény, a
bölcsesség és a mélyebb összefüggések felfedezésének kártyája. Azt
mutatja, hogy olyan dogokat tervezünk vagy indítunk útjukra, melyek a
messzi jövőbe nyúlnak és melyek pozitív alakulását jogosan remélhetjük.
Ebben a korai szakaszban gyakran még nem is vagyunk tudatában
ténykedésünk messzemenő hatásának. Csak az eseményekre visszapillantva
válik világossá előttünk, milyen döntő volt az az irányváltás, melyet a
Csillag akkoriban jelzett. Mint a vetés kizöldülése, ezen cselekedet
eredményeinek felismerése is időt igényel. A hagyományos értelmezés a
három védőkártya egyikének tekinti a Csillagot, mely örömteli sikert
ígér.
Analógiák:
Ji-King: 61. Csung Fu (A Belső Igazság) Mitológia: A Tudás istene (Binah, Sophia, Isis) Kulcsszavak: Vízöntő, ösztönzés (késztetés), kikristályosodás, önmagára ismerés, kisugárzás, tisztánlátás, az én-be vetett bizalom, kapcsolat az egyetemes intelligenciával |
XVIII. A HOLD
(The Moon) |
XVIII. A HOLD - Látomás
A Hold kártyája a sötétségbe és
az éjszakába, a lélek titokzatos világaiba kalauzol, megmutatva
sejtéseinket, vágyainkat, álmainkat. A Hold világos oldala a romantikus
álmodozást, élénk fantáziát és erősen fejlett érzékenységet jelöli. A
kártya mégis inkább a sötét oldalt mutatja, a lélek mélységeit.
Félelmeinket, bizonytalanságunkat, rémálmainkat, sötét sejtéseinket
jelképezi, a láthatatlan, megfoghatatlan dolgok keltette iszonyatot,
borzongást mutatja. Ezt a félelmet érezzük, ha magányosan haladunk át az
éjszakai erdőn, melyen nappal nyugodtan vágunk át, mely a sötétben
azonban megtanít a félelemre. Lehet ez a régi idők démonaitól való
félelem is, melyek felvilágosult korunkban új nevet kaptak: baktérium,
vírus, milirem, becquerel, ólommal szennyezett levegő, savas eső.
Analógiák:
Ji-King: 29. Kan (A Mélység, A Víz) Mitológia: Az Alászállás (Teseus , Orpheus, Odüsszeusz, Herakles, Psyche, Aeneas) Kulcsszavak: Halak, végső próbatétel, rossz fordulatok, illúzió, tévutak, a karma beteljesedése, szembenézés a tudatalattival, küszöb a tudatosság új szintjei előtt |
XIX. A NAP
(The Sun) |
XIX. A NAP - Megvilágítás
A Nap kártyája a nagy életöröm,
a vitalitás, a melegség és a bizakodás megtestesítője. A tudat
megvilágosító erejét is jelenti, amellyel tiszta képet kapunk és
legyőzhetjük gondjainkat, az irritáló tényezőket és kísérteties
félelmeinket. Fiatalos frissességgel és az újjászületés érzésével
ajándékoz meg. Az élet napos oldalát jelképezi. Mélyebb értelmezési
szinten arra szólít, hogy győzzük le magunkban a sötétséget,
bontakoztassuk ki napfényes természetünket, megváltva és a fényre
segítve sötét bátyánkat vagy nővérünket.
Analógiák:
Ji-King: 24. Fu (A Visszatérés - A Fordulópont) Mitológia: A Napisten (Ra, Helios, Sol) (Gilgames, Parcifal) Kulcsszavak: Nap, magas szintű kreatív energia, tudatosság, beteljesült szerelmi kapcsolat, bölcsesség, szellemiség, átalakulás, spiritualitás |
XX. AZ EÓN
(The Aeon) |
XX. A VÉGÍTÉLET - Megszabadulás
A Végítélet kártyája könnyen
félreérthető, ha elnevezéséből indulunk ki. Az ítélethez, különösen az
itt szereplő végítélethez elsősorban a büntetés, a kárhozat, és ebből
adódóan a félelem és rémület kapcsolódik. A kártya jelentése viszont
mindig csak szimbólumai, illetve a mögötte rejlő lelki és mitológiai
képek alapján értelmezhető. Az itt ábrázolt feltámadás a megváltás
megragadó élményét szemlélteti, az eddig eltemetett vagy fogva tartott
dolgok felszabadulását mutatja, hogy az igaz, az isteni kiemelkedik a
börtönök sötétjéből és napfényre kerül. Ez bizonyítja a kártya boldogító
jelentését. Az önmagunkká válás útján a döntő lépést jelképezi, az
alkímiai változások sikeres folyamatát, mely az alacsonyabb rendűből
magasabb rendűt alkot. Hétköznapi szinten a felszabadulás minden
formáját jelenti: szabadulást a gondoktól, a szükségtől, hálátlan
helyzetekből és kapcsolatokból, gátlásoktól és félénkségünktől. Továbbá
utalhat arra is, hogy a kártya által jelzett szándékunkban igazi "kincs"
rejlik.
Analógiák:
Ji-King: 40. Hszie (A Szabadulás) Mitológia: A Megszabadulás (Innana, Oziris, Orpheus, Odysseus, Herakles, Psyche, Aeneas) Kulcsszavak: felszabadítás, feloldozás, megváltás, megvilágosodás, jó ítélőképesség, kritikára való nyitottság, kritikus önelemzés |
XXI. A VILÁGEGYETEM
(The Universe) |
XXI. A VILÁG (AZ UNIVERZUM) - Boldogság
A Világ kártyája az újra
megtalált egységet, a mélységes harmónia élményét és egy fejlődési
folyamat örömteli befejezését mutatja. Szavakkal megragadni e kártya
szépségét azzal a veszéllyel járna, hogy érzelgős történethez írnánk
happy end-et. A hős utazása során a boldog véget, az újra megtalált
Paradicsomot jelképezi, ami a hétköznapi életre vetítve egyszerűen
annyit jelent, hogy célhoz értünk. Ritkább esetben ez életünk valódi
célja, általában azonban fontos közbenső állomás. Külső élményeink
szintjén azt mutatja, hogy megtaláltuk helyünket a világban, azt a
helyet, ahová igazán tartozunk. Lelki tapasztalataink területén arra
utal a világ kártyája, hogy jelentős, sőt talán döntő lépést tettünk az
önmagunkká válás, valódi hitelességünk, saját teljességünk felé. Az
események vonatkozásában boldog időszakot jelez, melyben nyíltan és
teljes elevenséggel élvezzük létünket. Jelentheti azt is, hogy
nemzetközi kapcsolatainkat ápoljuk vagy utazunk.
Analógiák:
Ji-King: 55. Fang (A Bőség) Mitológia: A Paradicsom Kulcsszavak: Szaturnusz, befejezés, kozmikus egyesülés, felszabadulás a kötöttségek alól, a karma lezárása |