Bevezetés a Tarotba
A TAROT
A tarot eredete
A Tarot kártyák zármazása homályba vész.
Újrafelfedezésük a XVIII. században Antoine Court de Gébelin (1725-1784)
nevéhez fűződik, aki "Monde Primitif" című átfogó művét
(1775-1784) "az alexandriai könyvtár elveszett kincsének egyetlen
megmaradt könyve"-ként mutatta be az olvasónak.
Azóta többen osztották feltevését,
mely szerint Izrael népe a kapocs a régi Egyiptom és a nyugat
között. Ezt a hipotézist alátámasztandó előszeretettel nyúlnak a 22
Nagy Arkánum és a héber ábécé 22 betűjének kabbalisztikus jelentése
között felfedezhető azonosságokhoz. Különösen a nagy francia
okkultista Alphonse-Louis Constant (1810-1875), vagy ismertebb
(ál)nevén Eliphas Lévi (Zahed) állítja A mágia dogmája és rituáléja
című fő művében (1856), hogy a Tarot az a könyv, melyet a héberek
Henochnak, az egyiptomiak Hermes Trismegistosnak, a görögök pedig
legendás városalapítójuknak, Kadmosnak tulajdonítanak. Megint mások
indiai eredetűnek vélik a játékot, mivel a kártya lényegi jelképei
indiai istenségek ismertetőjeleivel azonosak. Roger Tilley "Playing
Cards" című munkájában (1973) arra az érdekes párhuzamra
figyelmeztet, hogy a Kis Arkánum négy fő szimbóluma (Botok, Kardok,
Érmék, Kelyhek) Adhanari főisten jelképe, kinek bal oldalát Shiva,
jobb oldalát az isteni Shakti jeleníti meg.
A XIII. században viszont minden
nyom elvész. Bár 1240-ben a Worcester-i Zsinat megemlíti a "király
és királyné játéká"-t, de végül is nem derül ki, hogy
kártyajátékról van-e szó. Először régi nevén "Naibi"-ként említik a
kártyát 1299-ben a "Trattato del governo della familia di Pipozzo di
Sandro" című munkában. A XIV. századból származó írásos emlékekből
kiderül, hogy a kártyajátékot betiltották. Példa erre az 1369-es
dekrétum, melyet V. Károly, Franciaország királya látott el
kézjegyével. Továbbá ismeretes a londoni British Museum
gyűjteményéből egy brefeldi (Svájc) szerzetestől, Johannes
testvértől származó latin nyelvű feljegyzés, melyben így ír: "Egy
bizonyos, kártyajátéknak nevezett játék az Úr 1377. évében vált
nálunk ismertté. Ez a játék képek segítségével tökéletesen
ábrázolja a világ mostani állapotát. De hogy mikor, hol és ki
találta ki, az teljesen ismeretlen előttem." A továbbiakban egy 4
sorozatra felosztott, legalább 52 lapból álló kártyajátékot ír le.
Egy meggyőző elmélet szerint csak a
22 Nagy Arkánum eredete vezethető vissza régmúlt időkre, az 56 Kis
Arkánum keletkezése a középkorra tehető. Ennek megfelelően a Kis
Arkánum a középkori rend jelképe: Kardok = lovagok, Kelyhek =
papság,, Érmék = kereskedők, Botok = parasztság.
Eredetüknek megfelelően
közkedveltek azok a feltételezések, melyek szerint a kártyát a
keresztes lovagok (egyiptomi eredet) vagy a cigányok (indiai eredet)
hozták magukkal Európába. Ezek a feltételezések aligha
egyeztethetők össze a fenti adatokkal. A keresztes hadjáratok ideje
túlságosan távolra nyúlik vissza, és magát az ezen szellemi
értéket támogató templomos rendet IV. Fülöp már 1307. október 13-án
feloszlatta. A cigányok viszont az 1400-as években bukkantak fel
Európában, így csupán a kártyák terjesztőiként, de semmi esetre sem
forrásaiként jöhetnek szóba.
Lényegtelen, hogy ezek a kártyák
"mindössze" 500 évesek, vagy sokkal hosszabb múltra tekintenek
vissza. Kétségtelen, hogy a szimbólumok és képek, amelyek
elsősorban a 22 Nagy Arkánumon jelennek meg, a nyugati lélek
archetípusai, melyek már az emberiség korai történetében elevenen
éltek.
A kártyákat eleinte "Naibi" néven
említették, ebből eredt később a "Naibis" és "Naipes" név. Ez a
megnevezés állítólag Kasztiliából származik, a "Nabab" szóra
vezethető vissza, ami szanszkrit nyelven alkirályt, helytartót
és kormányzót jelent. Mai elnevezése a "Tarochino", "Tarocco" vagy
Tarocchi" jelöléseknek felel meg, melyek már nagyon régen
használatosak voltak Olaszországban, és melyeket egyesek a Po egyik
mellékfolyójának nevére, a Tarora vezetnek vissza. Megint mások a
játék titokzatos eredetére való utalást látnak a négy betű számos
kombinációs lehetőségében. Így állította össze az amerikai
okkultista Paul Foster Case (1884-1954) ebből a tetragrammatonból a
következő mondatot: "ROTA TARO ORAT TORA ATOR", melynek jelentése: "A
Tarot kereke Athor törvényét hirdeti." Megdöbbentő az a megfelelés,
amely a Taro és a Tora, Mózes öt könyvének, a zsidók
törvénykönyvének neve között fedezhető fel.
A századforduló körül egyre nőtt az
érdeklődés a Tarot kártyák iránt, sőt, Arthur Edward Waite
(1857-1941) azokat nagymértékben tovább gazdagította. Waite, aki
Amerikában született, de Angliában nevelkedett, az okkultizmus nagy
ismerője volt. Tagja, később nagymestere lett a befolyásos, mágikus
rendnek, az "Aranyló hajnal titkos rendjé"-nek, melyet 1888-ban
alapított többek között Samuel McGregor Mathers, Dr. Wynn Westcott
és Dr. William Woodman. A rendnek ismert tagja volt a költő William
Butler Yeats és a híres mágus Aliester Crowley. Waite a szellemi atyja
egy új tarot kártyának, amelyet egyik rendtársa, Pamela Coleman
Smith rajzolt. A művész kézjegye "PCS" mind a 78 lapon szerepel.
Míg az eddigi Tarot kártyákon csupán a Nagy Arkánumon, az udvari
figurák lapjain és esetleg az Ászokon szerepelt illusztráció, a
Waite által megálmodott csomagban a fennmaradó 36 lapon is láthatók
az értelmezésüket inspiráló képek. Ezen gazdagítás eredményeként az ő
Tarotja ma a legelterjedtebb, könyvem alapjául is szolgáló játék.
A Tarot felépítése
A korai kártyajátékok különböző számú
lapokból álltak. A firenzei játékban 41 ütőkártya és 56 közönséges lap, a
bolognaiban 62 lap volt. A mantuai Andrea Mantegnától származó
legszebb csomag 50 kártyából állt. Voltak játékok, melyek 12, egyenként
12 lapos sorozatból álltak, de voltak egyenként 12 lapból álló, 8
sorozatot tartalmazó csomagok is. Csak 1600 körül ír az itáliai Garzoni
olyan játékról, amely a mai Tarotnak megfelelően 22 Nagy Arkánumot és 56
Kis Arkánumot foglal magába. Ebben a formában nevezték velencei
csomagnak vagy marseille-i Tarotnak.
A Nagy Arkánumnak a Bolondtól (0) a Világig
(21) terjedő 22 kártyája olyan képeket jelenít meg, melyek mítoszokból
és más hagyományokból meglepően ismerősnek tűnnek. A többi lap, az
56 Kis Arkánum négy sorozatra van felosztva, mint ahogy a mai
kártyajátékokból ismerjük: Botok = treff, Kardok = pikk, Kelyhek = herc,
Érmék = káró. Minden sorozat 14 lapból 10 számozott (Ász = 1-től 10-ig)
és 4 udvari figurát ábrázoló kártyából (Király, Királynő, Lovag és
Apród) áll.
[« top ] |
[Lásd: Hajo Banzhaf: TAROT kézikönyv]
|
A Tarot mint beavatási rendszer
A tarot huszonkét képből álló sorozat, amelyhez még négy színben tíz-tíz, esetleg tizenkét (vagy tizennégy) lap csatlakozik.
A huszonkét lap első pillanatra is azonnal
analógnak látszik a kaldeus asztrológia zodikuszának tizenkét képével, a
kínai Ji king hatvannégy ábrájával, a mexikói tolték naptár képeivel. A
különbség az archaikus rendszerek között csak az, hogy mindegyiknek
más aritmológiája van. A tarot aritmológiája huszonkettes, ami azt
jelenti, hogy a huszonkét szám közül egyik a másik nélkül értelmetlen,
és hogy a huszonkét szám együttes összege az egész. Az aritmológiáról (arithmosz - szám, logosz
- értelem) tudjuk, hogy ez a szám értelmezéséről szóló tanítás. A
számértelmezés minden esetben az egység jegyében történik. PÜTHAGORASZ
(ORPHEUSZ) egysége a tizes. Az asztrológia egysége a tizenkettes. A
szánkhja egysége a huszonötös. A Kabala (és a tarot) egysége a
huszonkettes. Ami azt jelenti, hogy a Kabala a huszonkettőt tekinti egy
egésznek. A hagyomány aritmológiái definitív természetűek. A modern
szcientifista aritmológiában a szám értelmét elvesztette. Miért? Mert
úgynevezett végtelen számsorral kalkulál. Tudjuk, hogy ez hibás és
hamis. Nincs végtelen számsor. Legnagyobb szám van (BÖHME), és e
legnagyobb szám a világ száma. Minderről már többször volt szó.
A tarot kétségen kívül hermetikus,
valószínűleg egyiptomi eredetű, bár mai alakjában kabalisztikus
megfogalmazásban maradt ránk. A tarot huszonkét ábráját a héber
huszonkét betűvel is a Kabala látta el, minden bizonnyal még
Alexandriában. A tarot a hagyomány szerint HERMÉSZ TRISZMEGISZTOSZ
műve. ELIPHAS LÉVY azt mondja, hogy a hermetikának az az eljárása,
amelynek segítségével az úgynevezett nagy arkánumot meg lehet
valósítani, itt rejtőzik. A nagy arkánum a tökéletesen felszabadított
emberi személy, aki a világuralom és a béke megteremtője. Amint
látszik, egyáltalán nem kis igényű dologról volt szó.
A tarot használatának egyik módja - mint a
kínai Ji kingé, az asztrológiáé és a mexikói naptáré - sorselemzés
volt. Később ezt a sorselemzést devalvált alakjában jóslásnak nevezték.
A csillagokból, a kártyából, a tenyérből való jóslás alapja az
archaikus aritmológia, amelynek segítségével az ember sorsának
tényezőit bizonyos helyzetben és időpontban számba tudja venni, vagyis
az azokkal való reális számolás lehetségét megismeri. Később, amikor a
tarot kártyajátékká vált, az eredeti sorselemzés értelmét vesztette, a
jóslás a merő primitív intuíció eszközeivel teljesen megbízhatatlan.
A tarot mátrixai azonban nemcsak a
válságokban nyújtanak megoldási lehetőséget. A mátrixok a rejtett
karmacsírákat akkor is felébresztik, ha azok még válságot nem idéztek
fel. Egy mátrix értelmének megfejtése több mátrix harmonikus al- és
felhangjait is megszólaltatja, s így a karmatorlódást mesterségesen is
felidézi. Az ember így nem kényszerből és szükségből, hanem éberen is
több karmát vehet magára. Ezért a tarot a karmamutációk beavatási
rendszere is. A régiek értettek ahhoz, hogyan lehet az ember életét
érdekessé tenni.
A tarot-rendszer természetesen éppen úgy a
reintegrálódás módszere, mint minden archaikus úgynevezett beavatás, a
Kabala, a Ji king, a szánkhja, az orfika, a tao vagy az asztrológia. A
beavatási rendszerek között lévő különbség mindig az aritmológiai
számértelmezések között lévő különbség. Az egyes aritmológiák között a
szám értelmezések egymással nem cserélhetők fel. A modern úgynevezett
teozófia azt a végzetes hibát követi el, hogy a különböző hagyományok
aritmológiáit összekeveri, s így keletkezik az a vigasztalan
szinkretizmus (moslék), amely értelmetlen zűrzavar, semmi egyéb. A
számnak minden aritmológiában, minden esetben primordiálisan konkrét
sorsértelme van, ami azt jelenti, hogy a sors a számok rendjét követi, a
sorsot a számok rendje vezeti, és a sors csak a szám segítségével
oldható meg (szabadítható fel).
[« top ] |
[Lásd: Hamvas Béla: Tabula Smaragdina]
|
A TAROT ARKÁNUMA
A Tarot rendszere
A Tarot a tudás ősi rendszere, melyet
titkos tanokkal foglalkozó iskolák örökítettek át korról-korra. A
hatásos ábrák láthatóan, bár részben csak szimbólumok útján
megfejthető formában fejezik ki az alapos tudást. Minden kártya
szimbólumtartalmának megfelelő energiát hordoz. A Tarot-t
eredetileg - a kínai "I Ging"-hez hasonlóan - bölcsességek
gyűjteményének tekintették és tanácsért folyamodtak hozzá. Ezért
léteznek olyan definíciók is, mint Kerék, Út, Térkép, Törvény stb.
A Tarot eredetileg az önmegismerés szövevényes útján szolgálta a
tájékozódást, a lelki átalakulás területén segítette az embert,
titkokat leplezve le, kaput tárva a belső világ és a kozmosz
megismerése felé. Csak sokkal később fordították le ezt a
bölcsesség gyűjteményt képi rendszerré.
A ma használatban lévő Tarot 78 lapja
szimbolikus térképnek, a belső utazás során útmutatónak és mérföldkőnek
tekinthető. Helyes használatával új felismerések segítségével
tisztázódnak a kérdéses élethelyzetek. Jelentős átalakító ereje révén a
Tarot értékes áttöréseket segít elő, világosabb megértéshez és finomabb
érzékeléshez vezet a minket leginkább foglalkoztató és legmélyebben
érintő dolgokban. Megmutatja erősségeinket és felfedi a hiányosságokat,
amennyiben készek vagyunk elfogadni létezésüket. A Tarot kizárólag
személyes fejlődésünk céljára, semmiképpen sem másoknak, vagy magának a
sorsnak manipulálására szolgál.
A kártya felosztása: 22 Nagy Arkánum (0-tól XXI-ig), 16 Udvari Figura és 40 Kis Arkánum:
- Az Adunak is nevezett Nagy Arkánum – a kérdező mindenkori helyzetére vonatkozó jelentése mellett – a Kozmikus törvényen alapuló magasabb rendű, univerzális tanítást közvetíti.
- Az Udvari Figurák gyakran életünk fontos szereplőit képviselik. Elénk tárják, mit kell megtanulnunk, milyen kihívásoknak akarunk megfelelni. Megmutatják, miben vagyunk különösen tehetségesek.
- A Kis Arkánum az élet kisebb, közvetlen feladataira vonatkozik. Ez a rész a Botok, Kelyhek, Kardok és Korongok 10-es csoportjaiból áll.
- A Botok a Tűz elemhez tartoznak, általában az energiát képviselik. Elsősorban a szexualitás férfi aspektusa, a tetterő, érzékelés, intuíció, intenzitás és dinamika tartozik ide.
- A Kelyhek a Víz elemhez tartoznak és a belső, érzelmi valóságra vonatkoznak. A szeretet, érzések, emberi kapcsolatok, a szexualitás női aspektusa és az odaadás tartozik körükbe.
- A Kardok a Levegő elemhez tartoznak, mentális, gondolati állapotokat és folyamatokat tükröznek. Ez a mentális terület a legvédetlenebb azokkal a zavarokkal szemben, amelyek újra és újra próbára teszik, amit már magunkénak tudunk. A Kardokat ábrázoló kártyák szimbolizálják azokat a szellemi erőket is, melyekkel életünket – többnyire öntudatlanul – alakítjuk.
- A Korongok a Föld elemhez tartoznak és a külső, anyagi, fizikai valóságra vonatkoznak. A külső a belső tükörképeként jelenik meg. A Földdel a test, az egészség, a táplálkozás, a ruházkodás, a tulajdon, az anyagi javak, a szegénység és a gazdagság kapcsolatos.
[Lásd: Gerd B. Ziegler: TAROT - A lélek tükre]
|
A Tarot hierarchiája
NAGY ARKÁNUMOK
|
|||||
UDVARI KÁRTYÁK
LEVEGŐ ELEM
|
|||||||||
TŰZ ELEM
|
|||||||||
VÍZ ELEM
|
|||||||||
FÖLD ELEM
|
|||||||||
KIS ARKÁNUMOK
|
||||||||
SZEFIROT
|
LEVEGŐ ELEM - KARDOK
|
TŰZ ELEM - BOTOK
|
VÍZ ELEM - KELYHEK
|
FÖLD ELEM - KORONGOK
|
||||
1.
KETHER
- Korona -
Megszabadulás, Megváltás
|
||||||||
2.
HOKHMAH
- Bölcsesség -
Belátás, Belső Tudás
|
||||||||
3.
BINAH
- Megértés -
Elhatározás, Akarat
|
||||||||
4.
HESED
- Könyörület -
Megbocsájtás, Kedvesség
|
||||||||
5.
GEVURAH
- Szigorúság -
Erő, Hatalom
|
||||||||
6.
TIFERET
- Szépség -
Szeretet, Együttérzés
|
||||||||
7.
NETZAH
- Győzelem -
Kitartás, Álhatatosság
|
||||||||
8.
HOD
- Ragyogás -
Dicsőség, Nyíltság
|
||||||||
9.
YESOD
- Alapzat -
Eredmény, Alapítvány
|
||||||||
10.
MALKHUT
- Királyság -
Befejezés, Megvalósulás
|