sátánizmus és kabbala.
A fekete mágia elmélete és gyakorlata
- The Theory and Practice of Black Magic -
[részlet]
Bevezetés
A fekete mágia bonyolult teóriájának és gyakorlásának megértéséhez vezethet a következő bekezdések megfontolása:  
Első. A látható univerzum 
rendelkezik egy láthatatlan képmással,   a magasabb síkon az emberek jó 
és szép szellemei léteznek, az   alacsonyabb sík sötét és rossz előjel, a
 gonosz szellemek és démonok   lakóhelye, akik a Bukott Angyal és tíz 
Hercege uralma alatt állnak.  
Második. A szertartásos mágia 
titkos folyamatai által lehetőség   nyílik arra, hogy kapcsolatba 
kerüljünk ezekkel a láthatatlan   teremtményekkel, és segítségüket 
kérhetjük az emberi ügyekkel   kapcsolatban. A jó szellemek készségesen 
ajánlják fel segítségüket a jó   ügy érdekében, de a gonosz szellemek 
csak azokat szolgálják, akik   megrontani és pusztítani akarnak.  
Harmadik. Kapcsolatba lehet lépni a szellemekkel, ami által a mágus egy meghatározott időre az elemi lények mesterévé válik.  
Negyedik. A valódi fekete mágiát
 egy démoni szellem segítségével   mutatja be az, aki a boszorkányt 
élete végéig szolgálja, annak   megértésével, hogy halála után a mágus 
saját démonja szolgájává válik.   Ezért a fekete mágus bármit megtesz 
azért, hogy meghosszabbítsa életét,   mivel semmi jó nem vár rá a síron 
túl.  
 | 
            
A fekete mágia legveszélyesebb formája az 
okkult erő tudományos   elferdítése, a személyes vágyak kielégítése 
céljából. Ennek legkevésbé   összetettebb és legegyetemesebb formája az 
emberi önzés, mivel az önzés   képezi a világ minden gonoszságának 
alapvető okát. Az ember elcserélheti   halhatatlan lelkét a világi 
hatalomért, és az évek során  olyan titkos   folyamatot alakíthat ki, 
mely lehetővé teszi számára ezt a cserét.
Számos ágaiban a fekete művészet a 
szertartásos mágia szinte minden   formáját magában foglalja, a 
halottidézést, a boszorkányságot és a   vámpírizmust is. Ezen kívül az 
idézet és a hipnózis is a részévé vált,   hacsak azt gyógyászati célokra
 nem használják, mely még akkor is   kockázatokkal jár. 
Habár úgy tűnik, hogy a középkor démonizmusa 
eltűnt, de sok formájára   még ma is létezik példa – különösen az 
úgynevezett "jólét" pszichológia,   az "akaraterő építő" metafizika, és a
 "nagy nyomást előidéző" üzleti   rendszerek esetében – a fekete mágia 
csupán egy metamorfózison ment   keresztül, és habár neve megváltozott, 
természete ugyanaz maradt. 
A középkor jól ismert mágusa Dr. Johannes 
Faustus volt, aki Dr.   Faust-ként vált ismerté. A mágikus iratok 
tanulmányozása által képessé   vált arra, hogy egy elemi lényt a 
szolgálatába állítson, aki változatos   tehetségével sok éven keresztül 
szolgálta őt. Furcsa legendák keringenek   arról a mágikus erőről, 
melyet Dr. Faust birtokolt. Egy alakalommal,   amikor a filozófus 
játékos hangulatban volt, köpenyét egy árusasszony   kosarában lévő 
tojások felé dobta, előidézve ezzel a csibék kikelését.   Egy másik 
alkalommal, mikor egy kis hajóból a tengerbe esett, száraz   ruhában 
tért be a mesteremberhez. De minden más mágushoz hasonlóan, Dr.   
Faustot is utolérte a végzete, mivel egy reggel késsel a hátában   
találtak rá. Úgy hitték, hogy jól ismert szelleme ölte meg. Habár Goethe
   Dr. Faustjáról úgy gondolják, hogy csak egy kitalált szereplő, ez a  
 mágus mégis élt a tizenhatodik században. Dr. Faust írt egy könyvet,   
melyben beszámol szellemekkel kapcsolatos élményeiről, s melynek egyik  
 fejezetét az alábbiakban olvashatnak el. (Ne keverjék össze Dr. Faustot
   Johann Faust-al, a nyomdásszal.)
Mágikus alapfogalmak
- 
          Foundations of Magic -
1999.
"Kétség nélkül való, biztos és igaz,
 hogy ami Lent van az megfelel annak ami Fent van,
 és ami Fent van az megfelel annak ami Lent van,
 hogy az Egyetlen varázsának műveletét végrehajtsa.
 Ahogy minden dolog az Egyből származik, az Egyetlen Gondolatból,
 a Természetben minden dolog átvitellel az Egyből keletkezett.
 A tyja a Nap, Anyja a Hold. A Szél hordozta méhében, a Föld táplálta.
 Ő a Bölcsesség, az egész Világ Teremtője.
 E reje tökéletes, ha a Földbe visszafordul.
 Válaszd el a Tüzet a Földtől, a Könnyűt a Nehéztől,
 T udással, Szenvedéllyel.
 A Földről az Égbe emelkedik, aztán ismét a Földre leszáll,
 a Felső és Alsó Erőket magába szívja.
 Az Uralmat az egész Világ fölött így nyered el.
 E perctől fogva előled minden Sötétség kitér.
 Minden Erőben ez az Erő Ereje,
 mert a Finomat legyőzi és a Nehezet áthatja.
 A Világot így Teremtették.
 Ez az átvitel varázslata és ennek ez a módja.
 Ezért hívnak Háromszor Nagy Hermésznek,
 mert a Világegyetem Tudásának mindhárom része az enyém.
 Amit a Nap műveleteiről mondtam, befejeztem."
 Mágikus alapok         
        
Kezdetben volt a Káosz, a rendezetlen Mindenség (zimzum meo), amely maga a teljes Üresség (keroma) volt. A rendezetlen mindenség szféráján túl volt a Végtelen Fény (en sof aur), mely az abszolút Semmi (ayin) és az abszolút Minden (ayin sof) volt - a teljes Telítettség (pleroma).
 A Teremtés nem más mint a végtelen, isteni Fény útja, mely maga köré 
rendezi a rendezetlen mindenséget, és kiáradásában négy világot hoz 
létre: az Aziluth (“kiárdás”), a Beriah (“teremtés), a Yetzirah (“megformálás”) és az Assiyah
 (“cselekvés”) világát. Az Aziluth az Ég és Föld távolságát választja el
 a Semmitől. Az Aziluth az a Világ, melyet a meg nem nyilvánultból Isten
 Tíz Hangja hívott életre. A látomásos kabbalista mű, a Síúr Qomá részletes leírásai, sőt a Zóhár is ezeket az Első Ember (Adam Kadmon)
 mivoltára vonatkoztatják. A fej, a szakáll, akár még az isteni test 
méretei nem egyebek, mint az Aziluth világának lefektetésére szolgáló 
metafizikus jelképek. E nélkül a természeti ember mit sem tudna a 
Kiáradás Világáról. A Végtelen Fényből áradt ki, így az egymástól 
elkülönülő világok, az Aziluth négy szintjéből áramlanak elő. Így az isteni teremtő erőből születik meg a Beriah, azután az isteni erő továbbárad, s a Teremtés Világából felmerül a Yetzirah, majd a Formálás Világából létrejön a legalsó világ, a Készítés Világa, az Assiyah.
 Ily módon rendre három alsóbb világ keletkezik a Változatlan Egység 
Isteni Világán belül. A legfelső világ az örök, isteni világ egységét 
jelenti - ez a Tűz, az Isten Fénye; a második világ az attól elkülönülő 
szellemi világot - ez a Levegő, az Ember legfelső attribútuma; a 
harmadik világ az abból lebomló lelki világ - ez a Víz, az Ember 
lelkisége; a negyedik világ a teremtés végét jelentő anyagi világ - a 
Föld, az Ember teste. 
Ezért a Teremtés jelenti egyszer a Világ 
teremtését, továbbá az Ember teremtését is ; ugyanakkor ez a kettő egy 
és ugyan az. Az a törvényszerűség, ami megfigyelhető a körülöttünk lévő 
világban, magában az emberben is ugyanúgy felfedezhető - nincs 
különbség; ugyanazok az erők építik fel és mozgatják az embert, mint a 
külső világot. Ezért a teremtés folyamata az emberben végbemenő folyamat
 is. Így megfordítva a Teremtést, az Ember visszajuthat Istenhez, 
eljuthat az uniomysticaig. 
A Világban megnyilvánuló isteni hierarchia 
sok struktúra formáját fel tudja venni, így a minket körülvevő 
struktúrában, a Világban is megnyilvánul. A Paradicsom fogalma, vagyis ‘valami ami körbe van kerítve’ (ld. avesztán pairi+díz),
 ezért eredetileg a Világ fogalmát jelentette - azét az univerzumét, 
melyet Isten Teremtett. Ezt a struktúrát, mely az élet középpontját 
szimbolizálja, a Kabbala Gan Eden-nek “világ kertnek”, vagy simán pardes-nek
 “kert”-nek nevezi. Ez szimbolikusan magát az egész Világot jelenti, 
hiszen egy teljesen körülvett egészet jelent, valamit ami határok közé 
van szorítva. Mivel a héberben a szó ‘teste’ csak mássalhangzókból áll, a
 pardes szó mássalhangzóit írjuk csak le, megkapva a PRDS betűket, melyek kijelölik nekünk az univerzális négyességet, a Teremtett Világ négy égtáját; vizsgálódásunk alapjait. 
A négy betű adja ki a Világ szimbolikus 
képét, mely egy vertikalitást jelöl ki középen - a világ tengelyét, a 
világ közepén elhelyezkedő Világfának vertikalitását. Ez az Éden 
Kertjének közepén álló Élet Fája, mely a Világfa, a Kabbalista Fa, a 
Világhegy, ahová a neofitának el kell jutnia ahhoz, hogy megkapja a 
beavatást, ahol elkezdheti lassú felkapaszkodását az isteni régiókba. Ez
 a négy betű hozza létre a Világot, a Kertet, mely minden négyesség 
szimbóluma, az Teremtett Univerzum maga. 
A pardes, - a Kert - a 
Világmindenség szimbolikus megnevezése, a világban rejlő titkok 
allegóriája, mely ugyan azzal a struktúrával rendelkezik, mint az emberi
 tudat. Négy abszolút valóságból áll össze, mind horizontális, mind 
vertikális értelemben - a megértés négy különböző szintjével 
rendelkezik, melyek számára az egyénnek ki kell nyílnia ahhoz, hogy 
eljusson a legfelső tudatossághoz: eggyé váljon Istennel. Ez a tetraszómia
 ; az a megnyilvánuló négyesség mely minden hagyományban megjelenik, 
kifejezve ezt az univerzális elvet és princípiumait. Ezért a Hermetika 
szellemében, a teljesség igénye nélkül felsorolok néhányat azon 
négyességek közül, melyek a világ felfogásának négy szintjét (a négy 
világot) fejezik ki: 
Az ember és a világ négyessége: anyag, 
lélek, szellem, és isteni természet. A négy Első Elem; Föld, Víz, Tűz, 
és Levegő. Az egyiptomi hagyományban a világ szempontjából a Menny négy 
irányának őrzői; Hapi (a Majom - Észak), Thamutet (a Sakál - Kelet), Quebsenut (a Sas - Nyugat), és Amset (az Ember - Dél), vagy a négy fő Isten Re, Su, Geb és Apis. A keresztény hagyományban, a négy lelkes állat; a Bika, a Sas, az Oroszlán, és a Kerub vagy Ember. A zsidó hagyományban, a Shem ha Meforash,
 Isten legkülönlegesebb neve, a négy attribútummal, melyet a YHVH betűk 
jelölnek, s melyet ha egymás alá írunk héber betükkel, az ember alakját 
adják ki. A kabbalista hagyományban a Négy Világ mellet, a Hayot ha Kodesh, a Keter Szefirája körül álló négyarcú angyalok. A hindu hagyományban Bráhma Négy Arca. A görög hagyományban; homo sharks, homo psychikos, homo pneumatikos, és gnosis. A püthagóreuszi hagyományban a tetrakthüs; monas, dias, trias, és tetrad, vagy 1, 2, 3, 4. A latin hagyomány négy Világa; Creatio Facta, Creatio Formata, Creatio Creata, Creatio Emanata, és vagy ahogy máshol nevezik; Cosmos, spiritus mundi, anima mundi, és solum. A Kübalion hagyományban; Fizikai Világ, Asztrál Világ, Mentál Világ, és Szellemi Világ. Az ezoterikus exegézis szempontjából, az indiai hagyomány sukta, upanisad, suttra, és bráhmanaja,
 ugyanúgy mint Goethe irodalom felosztása poézisre, teológiára, 
filozófiára, és prózára. De a végtelenségig folytathatnánk a listát... 
A Kabbala négy világa, az isteni manifesztáció négy szintjét jelöli, meg mely a Világ teljességét adja meg. Az Assiyah, a Cselekvés világa az elemek és a velük való akcionalitás világaként a legalsó. A Yetzirah, a Formálás világa, az e felett elhelyezkedő lelki világ. A Beriah, a Teremtés Világa az ezt irányító, átható szellemi világ. Az Aziluth pedig az ezt átjáró emanációk isteni világ. Ezt a tetrapthüszt jelöli ki a prds négy mássalhangzója is, mely a manifesztálódott világ ezen négy rejtett valóságáról árulkodik. A prds
 a világ felfogásának és tapasztalásának négy különböző szintjét jelenti
 - a világ értésének négy szintjét, mely a világ felfoghatósági 
szintjeinek felel meg. Így a P a Pesat-nak felel meg, R a Remez-nek, D a Drus-nak, S a Sod-nak.
 Ezek tehát nemcsak ezoterikus exegetikai szintjek, hanem a Világ 
értésének, és rejtett teljességének nevei, melyek csak a beavatottak 
számára válik tapasztalhatóvá, érthetővé. A Pesat a tömeg szintje - az 
Assiyah Világában létező ember; a Remez a tömegembert meghaladott 
reprezentatív ember szintje - A Yetzirah Világában létező ember; a Drus a
 király vagy pap szintje - A Beriah Világában létező ember; és a Sod a 
Világot meghaladott, mágussá vált Világember szintje - Az Aziluth 
Világában létező ember. Az egyiptomi hagyományban ez az ember három 
lelke: a Ka, a Ba, és az Ah lélek plusz örök isteni természete. A Ka a 
test szintje, a Föld, a Bika, a héber nefes vagy a szufi nafs megfelelője. A Ba a lélek szintje, a Víz, a Sas, a héber ruah vagy a szufi rahe megfelelője. Az Ah a szellem szintje, a Tűz, az Oroszlán, a héber ruah ha kodesh megfelelője. Míg az isteni természet, a három egysége, a láthatatlan Levegő, az Angyal, a héber kerub vagy KaBalAh. 
A Négy Világ, az ember szellemi 
felemelkedésének a négy állomása is. Ezek az állomások vannak 
részletesebben kidolgozva a kabbalista Fa szimbolikájában, ahol ez a 
kiteljesedés a tíz szefirához kötötten jelenik meg - a szellemi út tíz 
lépcsőjében, melyet végigjárva az ember eggyé válik Istennel. Olyan 
bibliai allegóriák, mint Ezékiel látomása, Jákob Lajtoriája, Ábrahám 
botja, Mózes Tíz Parancsolata, vagy ezekhez köthető más filozófiák 
tanításai, mint Hermész kígyós botja, a görög szférák tanítása, az 
újplatonista emanációk tana, a hét bolygóhoz kötött szférák tanítása, a 
hindu jóga hét csakrájának tanítása, stb. mind ugyan ennek az igazságnak
 más megfogalmazásai. De ha kicsit kitekintünk ugyanezt találjuk a 
tibeti chod és mandala tanításban, a buddhista párada rendszerben, az indiai jóga és tantra yantra rendszerében, az iszlám sufi a’yán thábitah tanításában, ez európai mágia okkult kulcsok tanításában, az alkímia transzmutáció elméletében, a babilóniai asztrológiában, a mitráz hagyomány vagy a nesztóriánus kereszténység, stb. tanításaiban is. 
A hermészi kaduceus 
szimbolikájában jól megjelenik az isteni erők alászállása. A kettős 
kígyós bot három találkozási pontja a test, lélek, szellem erőpontjait 
reprezentálja, míg a két kígyó fejének találkozásánál a szárnyas 
skarabeusz az újjászületett ember szimbóluma. Nevezik lúz-nak "isteni kőnek", vadzsrá-nak "gyémántjogarnak", lapis ex celsis-nek "mennykőnek", lapis philosophorum-nak "bölcsek kövének", keter-nek "koronának", polárizs-nak, merkábáh-nak, istár-nak, sztella márisz-nak
 azaz "sarkcsillagnak", stb. Ez Hermész szintje, a Világ háromas tudása,
 a gnózis, a papkirály fáraó állapota, melyben egyesül minden ellentét, a
 női-férfi dualitás, a Síva-Sakti kettősség: a szigor és a könyörület.  
A fekete kígyó a világot átható női, 
lunáris, dinamikus energiákat, a fehér kígyó a férfiúi, szoláris, 
statikus energiákat jelzi. Kettőjük egymásba fonódása hozza létre a 
központi 'botot', a vörös ösvényt, amely a leszálló isteni erők 
villámútja. A hindu jógában úgy nevezik: idá, pingalá és szusumná. Ezekben a finomenergetikai csatornákban mozognak a hatalmas Kundalíni isten erői.  
 | 
          
Hasonlóan fontos szimbólumrendszer a 
kabbala. A Kelippot tanítás szerint a Végtelen Fény kiáradása tíz héjat 
hoz létre az abszolút isteni közép körül, vagy ahogy a Szefirák
 tanítása fogalmaz, tíz ‘csomót’ hoz létre az isteni világból leszálló 
úton, megalkotva a Kabbala legelterjedtebb szimbólumát a Kabbalista Fát.
 Ezek: Keter, Hokmah, Binah, Hesed, Gevurah, Hod, Necah, Yesod, és Malkhut.
 Legfelül vagy középen van a meg nem nyilvánult létezésből kilépő 
Akarat, a kiterjedés nélküli pont, minden létező eljövendő forrása, 
melyet az Első Koronának, Az Öregnek, vagy a Fehér Fejnek is hívnak - ez
 a Kiáradás oka, Isten megnyilvánuló ereje. Innen árad ki a Tíz Hang, 
amelyek létrehozzák a relatív világot. A Tíz Isteni Alapelv, Isten 
attribútumai, vagyis a Szefirák egy szemvillanás alatt szikráznak föl, 
akár egy örök Villám. A Hagyomány szerint a Szefira (sefirot) 
szó szerint zafírt vagy felszikrázó fényt jelent, de nevezik számnak, 
fokozatnak, edénynek, erőnek, köntösnek, koronának, Isten belső 
arcainak, vagy Ősidőknek is. A szefirák sorban a Fa csúcsán elhelyezkedő
 Keter (Korona), majd onnan lefelé a Hokmah (Bölcsesség), a Binah (Megértés), Hesed (Könyörület), a Gevurah (Ítélet), a Tiferet (Szépség), Necah (Örökkévalóság), a Hod (Visszaverődés), a Yesod (Alapzat), végül pedig a Malkuth
 (Királyság). Egyik-másik szefirának több neve is van; a Gevurah-t, 
melynek szótöve annyit tesz Hatalom, Dínnek vagy Pehádnak is nevezik, 
mely Ítéletet és Félelmet jelent, míg a Hod és Necah szefirákat 
Dicsőségnek és Győzelemnek is fordítják.  
A Keterből, az első Koronában a tökéletes magnyilvánuló Egység kettéhasadt, s a Hokmah (Bölcsesség) volt az első princípium, mely kivált az aktív Akaratból, míg a Binah
 (Megértés) volt ezen aktív gondolat passzív megformálása. E három 
szefirát a Mennyeieknek nevezik, s az Örök Istenit képviselik a 
Megnyilvánuló Létezésben. Ők a Szentek Szentje, az Apa és Anya 
princípiumai. Szerepük a világ rendszerében, hogy jellemezzék a Szigor 
és Könyörület egymást kiegészítő két pólusát - a Fa két oszlopát, mely a
 földi szférákban mint Erő és Forma jelenik meg. Az Akarat a központi 
oszlopon lefelé sugározva áttöri a nem-szefira Daat (Tudás) 
képviselte hézagot, hogy magába szívja a Világ aktív erőit. E hézag 
Szakadékként ismeretes, mely biztosítja az erők föl-le áramlását az 
Isteni Világból, s lehetőséget biztosítson az Istenhez való 
visszataláláshoz. A kiáramló isteni erő a Hesednél (Könyörület)
 éri el az Erő pillérét - ez a mindent átformáló, aktív cselekvő erő 
elve. Itt növekszik és terjed ki a megnyilvánuló létezés, ami azonban 
szétszóródna, ha a Gevurah (Ítélet), a Korlátozás elve nem 
tartaná kordában. Ez egyúttal megvilágítja, miként hatnak egymásra a 
szefira párok végig az egész Fán, kiegyensúlyozva, ellenőrizve egymást. 
Miközben felülről irányítják őket, hasonló szabályozó szerepet töltenek 
be az alsóbb szefirákkal szemben, ahová az isteni erőt irányítják.  
Amikor az egyik vagy másik pillér válik
 dominánssá, akkor vagy túlgerjed a 'rendszer' a túlzott aktivitástól, 
míg a másik esetében magába roskad a túlzott magába fordulástól. Ahogy a
 Talmud fogalmaz: "Szigor vagy Ítélkezés nélkül eluralkodna a világon a 
gonosz, Könyörület nélkül viszont elviselhetetlenül zord volna a 
létezés." A megfelelő egyensúly beállításával azonban a Világ 
harmonikussá válik. Hasonló módon működik maga az Ember is. Az ember 
szervezetében is elengedhetetlen a megfelelő egyensúly - a növekedés 
vagy visszafogottság, az Erő vagy a Forma túlhajtása betegséget, akár 
halált is okozhat. Ugyanez a helyzet a Nagy Fa esetében is - mindkettő 
ugyanazon az elven alapszik.  
A Villámfény útját követve a Hesed és Gevurah közti kapcsolat teremti meg a Tiferet
 (Szépség) szefiráját a központi tengelyen. Ezt az alsó hármasságot a 
Kabbala az Isteni Érzelem és Erkölcs hármasságának nevezi. A Tiferet a 
Fa szívében helyezkedik el, félúton fekszik a legfelső és a legalsó 
szefira között. Gyújtópont, egyesítve és kiegyenlítve az itt 
kereszteződő ösvényekből áramló erőket. Salamon Trónusának nevezik, 
hiszen összeköttetésben áll a Bölcsesség és Megértés, valamint a 
Könyörület és Ítélet szefirákkal, csakúgy mint az alsóbbakkal. Mivel a 
Daat nem-szefirája alatt helyezkedik el, “Te”-nek vagy “Szent Áldott 
Legyen Ő”-nek is nevezik, az isteni jelenlét megnyilvánulására utalva a 
Létezés Szívében.  
A Necah (Örökkévalóság) és a Hod
 (Visszaverődés) a két legalsó szefira a két szélső oszlopon. A Necah az
 Erő oszlopán erőt áramoltat az alsóbb világba, míg a Hod 
visszaáramoltatja ezt a Fa mentén. Ez azért lehetséges, mert tíz menóra 
volt hajdanában a Templomban, ahol minden egyes Fa az Aziluth Nagy 
Fájának egy-egy szefiráját képviselte. Ez előmozdítja a szefirák egymás 
közti kapcsolatait, s lehetővé teszi, hogy az egyes szefirák egyszerre 
fejtsék ki saját jellegükből adódó erőiket és a Fa teljes erejét is. 
Ezért a Hodot és a Necaht Seregnek is hívják, hiszen ezek az isteni 
passzív erő és aktív erő mindkettőjét magukban foglalják. Ők az Első 
Ember (Adam Kadmon) jobb és bal lába, hiszen ők tartják fenn az egész létezést.  
A Yesod (Alapítás) a Fa 
Alapzata, hiszen a felsőbb szefirák erejének egységét jelenti a kezdet 
és a vég között oda-vissza feszülő Nagy Húron. Innen száll alá a 
koncentrált isteni erő a Malkuthba (Királyság), mely az Erő, 
Forma, és Tudatosság egységéből alakulva az Isteni Lényeg legsűrűbb, 
egyúttal leggazdagabb elegyét képezi. Ez a mi Anyagi Világunk. Mivel a 
Malkuth az egyetlen szefira, mely nem áll közvetlen összeköttetésben a 
Tiferettel, a Yesod egyszerre tölti be a híd és az akadály szerepét a 
le- és feláramló isteni erőknek. A Yesod lesz az isteni világokba vezető
 Út kapuja és kulcsa. Az összes alsó szefira gyújtópontja, és az isteni 
megnyilvánulás utolsó lépcsőfoka. A Yesodban ölt alakot az isteni 
kiáradás és lehel életet - ömleszti át az Isteni Akaratot - a Malkuth 
anyagiságába. A Malkuth tehát az Isteni Jelenlét (Sekinah) 
lakhelye. Mivel az Aziluth legelemibb szintjét képviseli, egyúttal 
utolsó stádiuma Adam Kadmon Megnevezésének, Teremtésének, Alkotásának és
 Készítésének.  
 | 
            
Ez az Ősfa, mely a Teremtés képlete, minden 
további teremtett, megformált és készített valóság univerzális mintája -
 a Világmindenséget kormányzó törvények foglalata - a Világ és az Ember 
abszolút valósága. 
