Mantrák.


Om Namah Shivaya
Om Namah Shivaya mantrát Panchakshara, az “öt szótagos” mantrának nevezik (nem beleértve az Om /Aum tagot), de a ”Nagy megváltó” mantra néven is ismert. Ez az egyik leghatékonyabb és legnépszerűbb mantra, amely a Védák és a Tantra középpontjában áll és amely széles körben elterjedt.



A mantra a Shri Rudram Chamakam nevű védikus hindu himnuszból származik. A négy Védák közül a Yajurvedá-ban és azon belül pedig a Fekete Yajurvedá-ban található meg. Ennek az éneknek az volt a célja, hogy az emberek akkori Istenképét felülírják, hogy ne egy kozmikus lénynek képzeljék el a legfelsőbb valót, hanem úgy, hogy az Univerzum atyja a világ minden apró részletében, elemében, idejében és terében megtalálható. Ezt az új Istenképet addig idegen minőségekkel is megillették, hiszen abból kifolyólag, hogy Isten mindenben ott van és mindent képvisel, egyenesen következik, hogy olyan egymással ellentétes tulajdonságok is a részét képezik, mint a jó és a rossz, helyes és a helytelen, szép és visszataszító, létező és nem létező.
Eredetileg Rudra-hoz szólt az imádság és csak később Shivá-hoz, de így minden melléknév, melyet Rudra birtokolt, átszállt Shivá-ra: „szerencsés, jóindulatú, barátságos”.
Az Om Namah Shivaya egy nagyon erőteljes mantra. Úgy tartják, hogyha ez a mantra folyamatosan vibrálna a szívedben, akkor nem lenne szükséged meditálásra, vagy jógára. Bárkit megtisztít, nemtől és kortól függetlenül, aki ismételgeti.
Jelentése:

“Om Namah Shivaya”
“Meghajolok Shiva előtt”
Shiva a legfőbb valóság, a belső én. Nevét a mindenben ott lakozó tudatosság után kapta. Shiva a te igaz azonosságod, az igaz valód neve.
A hindu mitológia szerint három isten van, akikhez köthető a mindenség. Brahma – aki létrehozta az Univerzumot, Vishnu – aki őrzi az Univerzumot, és Shiva – aki a végén elpusztítja. A három istenség közül Shiva – habár pusztítóként gondolunk rá – azt a belső ént is szimbolizálja, amely az univerzum pusztulása után is érintetlenül megmarad.
Ennek a mantrának a kántálója meghajol Shiva-nak – az ő igaz énjének, így ez a meditáció felfogható olyan gyakorlatnak, amely az Önmegvalósításhoz járul hozzá.



Om / Aum:
Az OM (A-U-M) mantrával már egy korábbi részben megismerkedhettünk, így tudjuk, hogy három állapotra tagolja a teljes világmindenséget: ébrenlét, álom és mély álom állapotokra. Találkozhatunk más fajta felosztásokkal is, például: tudatos, tudattalan, tudatalatti. A szótagok egyenként időminőségként is értelmezhetőek: múlt, jelen, jövö, vagy pedig univerzális folyamatokként is: jönni, lenni és menni.
Namah / Namaha:
Imádás, hódolat és tisztelet. Semmi sem az enyém (mint individuális személyé), minden a tiéd (mint Abszolút Valóságé).
  • Na – Az Úr elpalástolt kegyelme, ami nem nyilvánul meg…
  • Ma – a létező világ
Shiva / Shivaya :
Ez az abszolút valóság, amely minden másnak táptalaja. Shiva a közvetlen tapasztalata az Om által bemutatott három világnak, és egyben időtlen, formátlan, és határtalan tudás, a legfelsőbb Isten, aki megújulásunk érdekében hárítja el a fejlődésünknek gátat szabó akadályokat.
  • Si – Sivat jelképezi
  • Va – kegyelmének feltárása, a megnyilvánuló
  • Ya – a lélek
Az öt szótagú mantra szótagjai az öt elemet is jelképezik:
  • Na – Föld
  • Ma – Víz
  • Si – Tűz
  • Va – Levegő
  • Ya – Éter, tér vagy Akas

Namah Shivaya mantrának olyan ereje van, hogy pusztán a szótagok kiejtése meghozza a maga gyümölcsét: megszabadítja a lelket a csalóka ösztönös elme rabságából. Namah Shivaya megnyugtatja az ösztönt, és befordítja, magára állítja az értelmet, hogy nézzen szembe önmagával, lássa saját tudatlanságát. A bölcsek úgy tartják, hogy ez a mantra az élet, a cselekvés és a szeretet. Az ismétlésével közelebb kerülhetünk a belső bölcsességhez. Namah Shivaya képviseli az összes mantrát és tantrát, mely mindannyiunk teste, lelke és vagyona.







Gayatri Mantra
A Gayatri a hinduizmus nagyra becsült mantrája, melyet a Védák, az ember legősibb szentirata őriz. Nevét a Gayatra versmértékről kapta. A „Spirituális Fény” mantrájának is szokták nevezni, ugyanis gyógyítja a testet, a lelket, és megvilágítja az értelmet. A mantra aktiválja a csakrákat és összekapcsolja őket a létezés hét nagy spirituális birodalmával. Végül feltölti elménket, szívünket és lelkünket a spirituális fény energiájával.
OM
BHUR BHUVA SVAH
TAT SAVITUR VARENYAM
BHARGO DEVASYA DHIMAHI
DHIYO YO NAH PRACHODAYAT
Ebben a mantrában Savitr-t, a dévát hívják segítségül, akit gyakran Savitrinek (Brahman felesége) szólítanak – többek között a mantrát emiatt Savitri mantrának is szokták nevezni. Savitri valójában a Gayatri másik neve, mint ahogyan Sarasvati is.
Tehát Gayatrinak valójában három neve van: Gayatri az érzékek, Savitri az életerő (Prana), Sarasvati az Igazság jelképe. Ők hárman mindenkiben jelen vannak, és szimbolizálják a gondolat, a szó és a tett tisztaságát.






SavitriGayatri Istennő
Gayatri Istennő eredetileg a mantra megszemélyesítése, aki Véda Matának tekinthető, azaz minden Véda anyjának, Brahman hitvesének és minden tünemény mögött meghúzódó végső és változatlan igazságnak. A hinduk azonban nem csak istennőnek tekintik, hanem Brahman női jellegét is látják benne. Gayatri Brahman minden tünékeny jellemzőjét egyesíti, beleértve a múltat, a jelent és a jövőt, valamint a létezés három birodalmát, a „Bhur-t, Bhuva-t, és a Svah-t”, ahol a
  • Bhur a földi sík (Bhu loka),
  • Bhuva az asztrál sík (Bhuva loka) és
  • Svah a mennyei sík (Swarga loka).
A spirituális öntudatra ébredtek és akik megerősödtek a magasabb szintű tudatosságban, testüket elhagyva egy magasabb szintű birodalomba kerülnek. Azok, akik anyagi gondolkodásúak, azon a szinten maradnak, amely közel van az anyagi világhoz, csak nem tudnak feljebb jutni. Ha nem vizsgázol jól, ha nem jól teszed a dolgaidat, akkor alacsonyabb osztályokban maradsz!

A Gayatri széles körben idézett mantra a védikus irodalomban és néhány közismert klasszikus hindu szövegben. A mantra fontos része az Upanaya ceremóniának (férfiak felszentelése), és mondogatása sok Brahmin férfinak a napi rituáléjához tartozik. A modern hindu reform mozgalom a nők körében is lehetővé tette a mantra gyakorlását, így manapság már az egész társadalomban használatos. Egyetemes Ima, mert bárki, bárhol, bármikor ismételheti a fizikai és spirituális jóléte érdekében. Ez a mantra az összes dimenziót felöleli, maga a tisztelet, Isten minden teremtménybeli megnyilvánulásának.



Gayatri Mantra értelmezése:
A Gayatri Mantrát három részre lehet osztani: az istenimádat mindhárom alkotóeleme – dicsőítés, meditáció és az ima – megtalálható benne. Az első kilenc szó az Isteni megnyilvánulásokat jelöli.
  • ‘Om’ a Legfőbb Úr (Para Brahman)
  • ‘Bhur’ a földi sík (Bhu loka),
  • ‘Bhuva’ az asztrál sík (Bhuva loka)
  • ‘Svah’ a mennyei sík (Swarga loka)
  • ‘Tat’ a legfelsőbb Lélek (Paramatma), Isten (Brahman)
  • ‘Savitur’ – AZ, amiből született
  • ‘Varenyam’ jelenti az imádatot
  • ‘Bhargo’ – fény, mely bölcsességgel ruház felelveszi a tisztátalanságot és isteni jellegű,
  • ‘Devasya’ – Istenhez hasonlót jelent
  • ‘Dhimahi’ – pedig azt, hogy meditálok.
► Ezek jelentése, hogy meditálok mindezen szépséges Isteni minőségeken.
  • ‘Dhiya Yo Nah Prachodayat’ jelentése – Értelem, ami minket megvilágosít.
Om
A Három Világot beragyogó Legfelsőbb Fény
Világítsa meg tudatunkat és
Irányítsa értelmünket az Erényesség útjára!
A ‘Gayatri Mantra’ többezer éves és az idők folyamán sok-sok ember ismételte, melynek energiája a kozmoszban van. Ma, amikor ismételgetjük ezt a mantrát, valójában ráhangolódunk azoknak az embereknek az energiájára, akik energiát fektettek a mantra éneklésébe.

Azemberi létben a legnagyobb ajándék elménk megvilágosodása, amikor megértjük a világot.Mai világunkban szükség van a megvilágosodásra.Világosodjon meg elménk, tisztátalanságainkat törölje el az Istenség sugárzó szépsége!